Az Artisjus Küldöttgyűlése, ami egy szerzőkből és zeneműkiadók képviselőiből álló választott testület, 2022 végén jelentősen módosított a felosztási szabályzaton. Ez nagyban meghatározza a ráosztási összegek alakulását az idei évtől. Ezzel kapcsolatban kérdeztük meg Bíró Zsoltot, a Szerzők Egyesületének, és a Szerzői Véleményező Bizottság elnökét az Artisjus Felosztási munkacsoport tagját.
Felosztási szabály változás
A SZERZŐK EGYESÜLETE alábbi interjúja közérdekű, mivel a hazai zenészek jelentős része szerzőként is aktív, vagy a múltban volt az, tehát regisztrált dalai, dalszövegei után szerzői jogdíjat kap.
A Felosztási Szabályzat időről időre változik. Miért van szükség ezekre a változtatásokra?
Mindig azt tartjuk szem előtt, hogy az egyes dalok felhasználása által elért bevétellel arányosan osszuk szét a befolyt összegeket az adott dalok szerzőinek. Ebben a folyamatban kevéssé érvényesülnek a művészi vagy szociális szempontok. Ami nem jelenti azt, hogy a szervezet nem foglalkozik ezekkel a célokkal. A gyakorlat szerint ezekért más bizottságok a felelősek, akik szintén felelősséggel, és méltányosan hoznak döntéseket. A munkacsoportunk folyamatosan figyeli és értékeli az egyes zenei felhasználások belső arányait. Például már régóta létező szabály, hogy a rádióban és televízióban a háttérzenék vagy szignálok elhangzási értéke alacsonyabb, mint a konkrét zenéé; vagy hogy a komolyzenei elhangzások magasabb értékkel vesznek részt a felosztásokban.
Milyen tendenciákkal számolhat az, aki a szerzőként működik a zenei piacon?
2023-ban a fizikai hanghordozókra építő ráosztási összegek csökkennek, ezzel párhuzamosan az online meghallgatások és letöltések, valamint a könnyűzenei koncert játszások ráosztásai növekednek.
Többször elhangzott, így érdemes tisztázni a ráosztás fogalmát, ami egyébként jelentős mennyiségű összeg. Elmagyaráznád?
A zenének vannak olyan felhasználásai, melyeknél a pontos adatok nem állnak rendelkezésünkre, ilyenek a gépzenei elhangzások – üzletekben, vendéglátóhelyeken, szálláshelyeken szóló zenék –, és az üres hordozó díjaknál sem tudhatjuk, hogy otthon, saját célra ki milyen zenéket másol. Ezeket a jogdíjakat igyekszünk a valós felhasználások alapján kezelni. Ez persze rendkívül sok egyeztetést és közös gondolkodást igényel. Egy külső szemlélő számára is tisztán látszik, hogy mennyire változó, ahogyan az emberek zenét hallgatnak, másolnak, és azt milyen forrásból teszik, így a munkacsoportunk időről időre aktualizálja a ráosztási arányokat. Ezt igyekszik tükrözni a Felosztási Szabályzat, amit maguk az egyesület tagjai alakítanak maguk az alkotók a demokratikusan megválasztott tisztségviselőik útján. Így a döntéseket azok hozzák, akiket érint és akiknek napi szinten, tevékenységükből adódóan van rálátásuk a zenei piacra.
Miért volt szükséges ilyen mértékben hozzányúlni a fizikai hangfelvételek és az online elhangzási adatok utáni kifizetések utáni ráosztáshoz?
A 2022-es év mérföldkő ebből a szempontból. Az online jogdíjak elérték azt a szintet, hogy lehet rájuk építkezni a ráosztásokban is. 2022-ben az Artisjus már több, mint 250 millió Ft online audio jogdíjat fizet ki a legnépszerűbb zeneszolgáltatások után, ami meghaladja a teljes rádiós piac után beszedett és felosztott összeget.
Ezzel párhuzamosan a zene egyre fontosabb az emberek életében, mára a teljes világrepertoár elérhető bárki számára akár egy mobiltelefon segítségével. Rendkívül fontos volt, hogy a megerősödő új felhasználási formák a gépzenei és üres hordozó ráosztásokban is részt vegyenek, hiszen nagy valószínűség szerint az emberek ezeket a zenéket hallgatják, akár az üzletekben, az utcán, és ezeket is másolják maguknak. Nem mondok újdonságot azzal, hogy a fizikai hordozók piaca az ezredforduló után erős csökkenést mutat, míg az online felhasználások egyre erősebbek. Most láttuk elérkezettnek az időt arra, hogy az online meghallgatásokat is bevehessük a ráosztási mintába.
A gyakorlatban mire számíthat egy szerző?
Várhatóan csak a gépzenei és üres hordozó ráosztások miatt több száz millió Ft-tal nőhet az online streaming után kifizethető jogdíj az Artisjusnál, már a 2022-es nagyfelosztásban, tehát 2023 május-júniusában. Minden ilyen változásnál odafigyelünk arra, hogy ne sokkszerű, hirtelen legyen a váltás, így a hangfelvétel ráosztások sem tűnnek el teljesen.
Milyen területeket érint még Felosztási Szabályzat módosítása?
Szem előtt tartjuk a múltat, így ismét megfogalmaztuk, hogy figyelni kell az örökzöld repertoárt, amit szinte minden magyar ember ismer és énekel. Ezek a dalok főleg a bálokon és a vendéglátóhelyeken hangzanak el élő háttérzeneként leginkább bárzongoristák, éttermi cigányzenészek által megszólaltatva. Ennek a repertoárnak az ismertségét, jelentőségét sokáig kiemelt ráosztás támogatta, azonban az elmúlt két évtizedben folyamatosan csökkent az élő háttérzenés helyek száma, a COVID pedig végképp ellehetetlenítette ezt a felhasználási formát. Még keressük az útját annak, hogy ez az örökzöld repertoár se tűnjön el teljesen a ráosztásokban. Talán így érezhető, hogy a munka összetett, és folyamatos mérlegelést igényel, hogy naprakész legyen, miközben egy véget nem érő feladat, mindeközben közös érdek a lehető legpontosabb elszámolás, és hiszem, hogy látja a szakma, hogy az elmúlt évtized lépéseiben a szerzőket egységesen igyekszünk képviselni.